Bli Garderob-smart!

I nummer 2/2010 av Amelia hittar man ett reportage som heter ”Bli garderobsmart”.
Ett perfekt januari-reportage skulle jag vilja säga.

Med hjälp av 4 smarta steg kan man optimera sin garderob och bli av med allt sådant som mest ligger och skräpar. För en person som Oneself, som shoppar för mycket kläder OCH som älskar ordning och reda så var det här reportaget rena rama porren :)

Steg 1 Rensa!
Töm garderoben, HELT.
Plocka bort allt som du inte använder.
Här gäller regeln: NO MERCY!

Steg 2 Slå mynt av dina utrensade plagg.
A) Sälj
Tradera är ju en rolig hobby när man väl kommer igång. Jag sålde själv 20 plagg från H&M och ONLY för två veckor sedan, och fick in 840,- . Tillräckligt för att räcka till ett par Marc Jacobs Ballerinor från E –bay! Ett byte som gjorde mig nöjd och maken ännu nöjdare. Dessutom har Tradera en kampanj så alla annonser som läggs upp innan 31:a januari är gratis!

B) Swappa
Dra ihop ett gäng kompisar och byt kläder med varandra. Ta med fräscha plagg som du tröttnat på, sätt låga priser och hoppas att någon av dina vänner ser charmen i det som du tröttnat på. Har du tur går du där ifrån med någon kompis guldkorn du länge suktat efter J

C) Spara
Känner man sig väldigt osäker kan man lägga en del ”kanske-plagg” i en kartong och ställa upp på vinden/förrådet. Om lådan är oöppnad ett halvår senare är det bara att skänka bort/sälja.
En del nostaligplagg kan vara svåra att göra sig av med. Om de ändå inte används, förvara dem nerpackade och inte i garderoben – de fyller bara och stör de plagg du faktisk använder.

D) Ge bort!
Vänner, kollegor, mammor, syskon, det finns alltid någon som uppskattar en spontan gåva. Mina brorsöner har ärvt massvis av kläder av mig och fram för allt av syrran. Inte kjolar och klänningar (det kanske kommer J) men hoodies och t-shirts har de blivit jätteglada för. Under flera år gick min broder dessutom omkring i mitt Ex avlagda kläder, oerhört praktiskt då min kära broder HATAR att shoppa (man kan vid somliga tillfällen verkligen ifrågasätta huruvida vi faktiskt är syster och bror eller ej).

Steg 3 Häng tillbaka och inventera.
Häng och lägg i färgordning och efter plagg (t-shirts för sig, stickat för sig osv).
På detta sätt är det lättare att få en överblick över garderoben din. Om jeanshyllan är proppfull kanske ett par nya Levis inte är högsta prioritet under nästa shopping-tur. Samtidigt ser du tydligare  vad du behöver komplettera med? Rök 8 trasiga t-shirts och 3 noppiga koftor. Ja men då kanske det är läge att investera i lite nytt på den fronten?

Steg 4
Lär av dina modemissar!
Några vanligt förekommande missar kan vara:
Miss 1. Köpa för liten storlek i tron att den kommer att passa nästa vecka/månad/säsong.
Miss 2. Fel modell (outfitbilderna är visserligen ganska tacky men det är lättare att se vad man klär i och inte klär i när man har det på bild)
Miss 3. Semesterfynd. Läcker batikmönstrad stortunika är kanske hett på playan i Magaluf. Väl tillbaka i Sverige är användningsområdena ofta ganska begränsade.
Miss 4. Inget att kombinera med? Om ett plagg kräver ytterligare klädinvesteringar för tusentals kronor kan man konstatera en sak: det är inte din stil och kommer inte att bli din stil heller.
Miss 5. Ogenomtänkta spontanköp. Kan bli riktigt bra men kan lika gärna gå käpprätt åt helskotta.
Om du är väldigt osäker – kolla öppet köp och spara kvittot.
Miss 6. Fel stil för dig. Långklänning kanske ser vrålhett ut på Angelina Jolie. Dina taxben kanske inte gör klänningen fullt lika het. Var kritisk och reflektera.
Miss 7. Dålig passform.  Personligen tycker jag att Gina Tricot kan ha sina guldkorn. Men i nio fall av tio blir det inga köp då deras passform ofta är helt tokig!

 

Steg 5 Investera rätt.
Jag håller mig personligen lite reserverad till denna punkt, det är ju fel att säga att varje kvinna SKALL ha dessa bas-plagg i sin garderob. Men jag lägger in det och så får man ta det till sig om man känner för det.
1. Svarta stilettklackar:
2. Underklänning – gör att klänningar och kjolar av modell ”silkigare” sitter perfekt på plats.
3. LBD. Little Balck Dress. Den är ganska uttjatad by now, men visst, användbar är den alltid.
4. Pennkjol – not for me, men jag kan hålla med om argumentet att det är en klassiker.  
5. Finstickad kofta – den dyraste du har råd med.
6. Bastoppar. Här hävdar vissa att devisen ”ju dyrare desto bättre”. Jag håller inte med. Har man flyt kan man hitta riktig bra kvalité på både H&M och Indiska. Det gäller bara att trilla över guldkornen då de inte alltid finns hemma. H&M har en hel del riktigt crapy bas-plagg men ett par av mina absoluta favorit-t-shirts kommer här ifrån och de har inte kostat mig mer än knappa hundringen. Dessutom är basplaggen de plagg man bär närmast kroppen – det vill säga de har en begränsad livslängd oavsett hur väl du sköter om dem.
7. T-shirtbehå.  Om du inte lyder mitt råd gällande punkt 6 så spelar det ändå ingen roll hur mycket pengar du lägger på en schysst tisha. Om underkläderna sitter fel kommer resultatet ändå att se taskigt ut. Jag letar fortfarande efter den perfekta behån och so far ligger Lindex bäst till. Här är H&M INTE att rekommendera.
8. Noppmaskin (finns på tex Åhlens) förlänger livet på dina stickade plagg.
9. Lyxig strumpa. Strumpbyxor av riktigt bra kvalité håller betydligt längre än billigare varianter. Men tvätta i tvättpåse och håll borta från vassa dragkedjor och kardborrband.
10. Converse. Conversen har tagit klivet in i de fina salongerna. Lite tramsigt men å andra sidan har jag älskat Conversen sedan jag fick mina första (zebrarandiga OCH självlysande) när jag var nio.
Så visst är det en klassiker!
11. Skovård-set. En bra present till någon som fyller år. Själv köpte jag ett flitigt använt komplett set på Lidl (av alla ställen) för ett par år sedan. Om man inte har någon lust att vårda sina skor bör man införskaffa dem på närmaste Din Sko, annars är det bara pengar i sjön.
12. Klassisk kavaj. Bra REA-span.
13. Jeans. Levis är alltid Levis och min rumpa ser inte klok ut i ACNE. Men det där är ju individuellt.
14. Kreoler.  (Jag fick ett par diamantörhängen som matchade min vigselring av maken i morgongåva. Dem har jag haft på sedan dagen jag fick dem. Innan dess var det ett par pärlörhängen som jag fick av en pojkvän när jag var 17 som satt i, dag som natt. Jag ser lite muppig ut i stora örhängen men åter igen, det är ju en fråga om personligt smak.
15. Skinnjacka. Jag har en skinnjacka som jag köpte på Emmaus när jag var 20. Den ligger numera i en ”nostalig-låda” på vinden. Fodret är helt trasigt och sömmarna har gått upp. Men jag när ändå drömmen om att den en gång skall gå att restaurera. Till dess nöjer jag mig med en nyare variant från Zara.
16. Kuvertväska. Hmmm. Tveksamt tycker jag. Det är ganska piffigt med en kuvertäska om man står still i en bar. Men har ni någonsin sett en person dansa med en kuvertväska?
För att inte tala om den begränsade platsen. Nja – det är nog inte riktigt min cup of tea.
17. Stor sjal
18. Handväska i skinn.

Slutligen några tips från Amelias moderedaktör:
- Spontanshoppa om andan faller på. Men endast om möjligheten till Öppet Köp finns.
- Kalkylera med CPU-faktorn (Cost per Use-faktor). Detta är faktiskt det vettigaste man kan ta till när man shoppar. En kappa för 2000,- är billig om du använder den 500 gånger (4 kronor per gång är ju finemang) men en REA-blus för 399,- som bara blir hängande blir en mindre smart investering.
- Slopa småköpen. Kanske den punkt jag har mest problem att leva efter. Ett tips är att be butiken hänga undan plagget och sova på saken. Om det är det första du tänker på nästa morgon kan det vara ok att slå till.
- Köp rätt storlek. Är din storlek slut är det trist men så är livet.
- Satsa på bra REA-plagg. Köp sådant du tittat ut tidigare och vet att du vill ha. Eller slå till på klassiker som kavajen, jeansen, t-shirt, underkläder osv.
Slutligen…
Elenor på Ytligheter sa i en intervju en gång att hon alltid tänkte:
- Tycker jag att det här plagget är så fint att jag vill ha det på mig varje dag?”
Det tycker jag är en befogad fråga innan man spenderar sina surt förvärvade slantar.

 

 


Kommentarer
Postat av: lilla A

Tror verkligen jag borde följa detta råd. Och dessutom investera i en ny garderob.

Jag har så fullt så det är löjligt.

Hoppas allt är bra med dig kexet. Borde fixa med den där middagen snart. Inte nu till helgen för då ska eva och jag ju till hufvudstaden, men sen...

puss

2010-01-19 @ 15:28:21
URL: http://lillaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0