Söt som en maräng

Om man är på smällen får man finna sig i att stanna hemma när alla andra drar till fjällen.
(Ho ho - shooot me now, nödrimmen är ju så onödiga).
Well, jag fyller år om en vecka och då befinner sig merparten av min familj på olika fjälltoppar.
Så det fick bli kalas förra helgen istället.

Maken rattade grytorna - för det gör han så himla bra!
Jag fixade maränger - och det gjorde jag jäkligt bra.

Jag kanske till och med skulle ta och sadla om och bli sockerbagare.
Men då får jag nog finna mig i att fortsätta se ut som en flodhäst.
En tandlös flodhäst...
Snyggt!


Recept för den som har lust:

4 st äggvitor
3 dl florsocker
1 dl fint krossade polkagrisar eller
4 st droppar pepparmintolja
4 droppar röd karamellfärg (cirkamängd)

Gör så här

1. Vispa äggvita och florsocker länge. Jag körde smeten i Kitchen Aiden i kanske 10 minuter. Smeten ska vara fast och "sidenblank" och lämna toppar när man tar upp vispen. Det har Laila sagt så det så!

2. Krossa polkagrisarna fint i en mortel. Häll ner krosset (eller pepparminstoljan) i äggvitan.

3. Droppa ner karamellfärg, rör lite. Använd inte för mycket, marängerna ska bli randiga.

4. Klicka eller spritsa ut smeten på plåt. Grädda i ugn på 125 grader i cirka 50-60 minuter, beroende på storlek.


Klart!
Pappsen (som är den jag ärvt min söta tand från) åt en våning själv...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0