Leave my bike alone!

För någon vecka sedan läste jag en mycket upprörd och mycket snusförnuftig insändare i Sydsvenskan (where else...).
Den var underteckand en tjej i min ålder som tyckte att cykeln var ett både mer ekonomiskt och miljövänligare alternativ till bilen. Och dessutom tyckte hennes dotter att det var helskoj att åka baktill på mammas hoj (oh sorry, det var ett riktigt dåligt rim - ber så mycket om ursäkt).

Men efter att blivit bestulen på 2 cyklar på en månad hade den frustrerade småbarnsmamman gett upp och köpt en bil.
Och varje morgon stod hennes 2-åriga dotter med fuktiga ögon och cykelhjälmen i handen och bönade & bad att de skulle åka cykel.
Kvinnan i insändaren tyckte att det var dags för Malmös politiker att göra något.
Amen Please tänkte jag - gör något själv!

Idag när jag kom ut och upptäckte att jag fått min cykel stulen igen (för fjärde gången på 6 1/2 år) så kunde jag faktiskt hålla med den där kvinnan.

Det propageras hej vilt att man ska göra Malmö till en cykelstad men det är ju inte så lätt när man blir av med sin cykel bara man vänder ryggen till.
Den här senaste cykeln hade jag haft sen i april (det är fan nytt rekord - 3 månader!!!) och låste den alltid med dubbla lås.
Men nej det är inte alltid att jag låser fast den i någonting (det är inte alltid det finns något att låsa fast den i) och jag brukar inte baxa in den på min innergård (jag bor på en kolugn tvärtgata i Slottstaden så jag trodde liksom inte att det skulle behövas...)
Nu har jag dubbel försäkring (man har väl lärt sig) så jag får en ny cykel om ett par veckor men det betyder ju inte att det är mindre irriterande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0