Amys Granola

Måste ta mig tid att göra egen Granola någon dag (när jag inte ligger utslagen på soffan av utmattning efter heldag på jobbet - det börjar bli tungt nu).
Har provat Amys en gång förut och den blir verkligen god!

Här är ett enkelt grundrecept att utgå från, sätt först ugnen på 175 grader:

  • 8 dl havregryn (du kan blanda med rågflingor eller ta någon grynblandning - det gör jag ofta)
  • 2 dl kruskakli eller vetekli
  • 2 dl pumpafrön/solroskärnor eller blandning
  • 1 dl linfrön
  • 2 dl grovhackade nötter (mandlar, hasselnötter, cashewnötter, dina favoritsorter helt enkelt!)

 

Blanda alla ingredienser ovan i en stor bunke. Tag fram en kastrull och häll i:

  • 2 dl vatten
  • 1 tsk kanel
  • 2 tsk mald kardemumma, eller för ännu mer smak 10 färska mortlade kardemummakärnor
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl farinsocker eller mörkt muscovadosocker (går såklart att minska, t ex halvera både socker och sirap för lite ökad nyttighetsfaktor...)
  • 1 dl mörk sirap
  • 1 dl solrosolja eller annan vegetabilisk olja
  • 1 msk honung

Rör om medan du värmer (koka inte) blandningen och häll sedan över det torra i bunken. Blanda ordentligt och sprid ut på två plåtar täckta med bakplåtspapper. Rosta i ugnen ca 30 min, blanda om minst 3 gånger under tiden. Det bränns väldigt lätt så håll koll!

Ta ut plåtarna och låt svalna lite. Häll på torkad frukt eller bär, ca 150-200 g. Sist använde jag aprikoser, gången innan blandade bär...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0