Bakat och klart - Tosca - uppdaterad!

Vi turas om att ta med oss frukost till jobbet på fredagarna.
Eftersom jag älskar att baka har jag vid ett par tillfällen bakat själv istället för att köpa (inte brödet, det brukar jag köpa, det ska ju helst vara nybakat).
Nu har det blivit en grej bland mina kollegor - min frukostvecka börjar de tjata redan på onsdagen.
Inte mig emot. Jag kan inte baka bara till mig själv - maken är inget fan av bullar och kakor - så det är ju perfekt att ha ett helt gäng kollegor som slukar sötsakerna ner till minsta smula.
Update! Jag kom efter lite mixtrande fram till att mammas botten och Leilas topping var ett vinnande koncept!

Botten:
2 ägg
1,5 dl socker
125 gram smält smör
1,5 dl vetemjöl

Smörj och bröa en springform 24 cm i diameter.
Grädda kakan  i 200-225 grader varm ugn, till att börja med i 20 minuter.

Rör under tiden ihop:
25 gram smör
1/2 dl ljus sirap
3/4 dl matlagningsgrädde
2 dl kokos
eller
2 dl hackade nötter
eller
2 dl flagad mandel
1 dl socker
i en kastrull och låt koka ihop i 5 minuter

När kakan har gräddat i 20 minuter, ta ut den och bred över Tosca-smeten.
Sätt tillbaka in i ugnen och låt grädda i ytterligare 15 minuter.
Sinnessjukt god.
Det är rena tortyren att inte få hugga in på den redan nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0